Jeroen van Esch, 57 jaar, docent én ondernemer. Altijd positief ingesteld en overal ziet hij kansen. Zo ook toen hij 30 jaar geleden in 1991 zijn allereerste boek uitgaf. Als docent economie was hij op zoek naar een marketingboek gericht op het toerisme voor zijn MTRO-studenten. Maar het bestond niet… Samen met een collega-docent besloot hij zelf lesmateriaal te gaan ontwikkelen. Om het op de boekenlijst te kunnen zetten, had hij echter een uitgever nodig die het boek uitgaf. Niemand wilde het ontwikkelde lesmateriaal uitgeven dus op 1 april 1991 meldde Jeroen zich bij de Kamer van Koophandel en schreef zichzelf in als uitgever; waarom iets uitbesteden wat je zelf ook kunt doen? Vanaf dat moment was zijn woonkamer officieel kantoor en opslagruimte van Uitgeverij ‘De Toerist’. De vraag naar branchegericht lesmateriaal groeide en er zaten simpelweg te weinig uren in een dag om én als docent voor de klas te staan én lesmateriaal te ontwikkelen. Jeroen schaarde een groepje docenten om zich heen en ontwikkelde samen met hen de eerste lesmaterialen: 'vóór en dóór docenten’.
Door de jaren heen is de uitgeverij gegroeid en van naam veranderd. Naast boeken voor toeristische opleidingen werden er ook voor vele andere opleidingen boeken uitgegeven, dus uitgeverij ‘de Toerist’ (en later ook 'de Dienst') werd omgedoopt tot ‘de Uitgeversgroep’. In 2015 is het Productiehuis voor beeld en geluid erbij gekomen en in 2019 deed zich de mogelijkheid voor om de inpandige drukkerij/printerij te kopen. Inmiddels zijn er zo'n 25 medewerkers in vaste dienst bij de Uitgeversgroep en bijna 200 docentauteurs actief betrokken bij het ontwikkelen van studiemateriaal.
Hoewel er amper vraag naar was, zag Jeroen in 2010 al toekomst in digitale studieboeken. Het ‘boek achter glas’ is in de loop der jaren steeds ‘slimmer’ gemaakt en inmiddels doorontwikkeld tot een interactief digitaal boek, waarin leerlingen opdrachten kunnen maken en docenten de voortgang van de leerlingen kunnen volgen en van feedback voorzien. Alle scholen die ten tijde van de corona-uitbraak al gebruik maakten van het lesmateriaal van de Uitgeversgroep, konden tijdens de eerste lock down direct overstappen op online lesgeven met de boeken van de Uitgeversgroep. Een leerzame en dankbare periode om docenten meteen op weg te kunnen helpen. De Uitgeversgroep was goed voorbereid en maakte zijn slogan waar; we zijn er ‘vóór en dóór docenten’…