De PR-factor

Bestel nu!

De PR-factor, Succesvol bedenken, maken en verspreiden van nieuwswaardige content.

  • De PR-factor
    Succesvol bedenken, maken en verspreiden van nieuwswaardige content.
    ISBN: 9789400231610
    Druk: 1
    Toevoegen in winkelwagenToegevoegd
  • Samenvatting

    PR is er altijd en overal. Iedereen doet er bewust of onbewust dagelijks aan mee. Hoe kun je PR strategisch inzetten voor een bedrijf, merk of voor jezelf? Hoe kan PR het merk of de reputatie versterken? Carla de Barros Barbosa en Christine van der Linden reiken de oplossing aan: door relevante content te maken én nieuwswaarde toe te voegen. In 'De PR-factor' leggen zij helder uit hoe je een merk- of productverhaal opbouwt. Ze delen universele inzichten en toepasbare lessen voor iedereen die PR succesvol wil inzetten.

    Aan de hand van cases, tips, modellen en gedeelde ervaringen van journalisten, influencers, trendwachters en CEO’s krijg je – in deze volledig herziene uitgave - praktische adviezen om met PR een waardevolle bijdrage te leveren aan het behalen van de strategische doelen.

    De auteurs Carla de Barros Barbosa en Christine van der Linden zijn oprichters van communicatieadviesbureau Linden & Barbosa in Amsterdam. In de afgelopen 20 jaar hebben zij meer dan 150 merken geadviseerd in de sectoren zakelijke dienstverlening, entertainment, toerisme, lifestyle en food. Zij worden veelvuldig gevraagd als gastspreker.

    Over de auteurs

    Carla de Barros Barbosa 2.jpg

    Over Carla de Barros Barbosa

    Carla de Barros Barbosa is een business consultant met communicatie-expertise. Op basis van externe ontwikkelingen biedt ze organisaties strategische richting en geeft ze vorm aan hun communicatiestrategie. Als Nederlands-Portugese opereert ze ook vanuit Lissabon, waar ze met name scale-ups adviseert in de tech-industrie.

    Christine van der Linden 2.jpg

    Over Christine van der Linden

    Christine van der Linden werkt als business consultant en procesbegeleider op het snijvlak van externe analyse en businessmodel innovatie. Haar aanpak kenmerkt zich door structuur en creativiteit. Daarnaast is zij communicatiestrateeg.

    Persbericht - De PR-factor

    Zo word je in 10 stappen een PR-goeroe

    Steeds meer bedrijven zien in eigen content dé manier om met klanten te communiceren. Daarmee neemt de strategische waarde van PR verder toe, zo concluderen Christine van der Linden en Carla de Barros Barbosa in de 2e, herziene versie van hun boek 'De PR-factor'.

    Content is king. Maar met content die door andere media wordt overgenomen ben je pas echt de koning te rijk. Het zijn deze relevante merkverhalen waarover het In 'De PR-factor' gaat. In het boek laten Van der Linden en De Barros Barbosa zien hoe je dit concreet en stapsgewijs aanpakt. Met praktische tips, nieuwe inzichten, modellen, een 10-stappenplan en veel aansprekende voorbeelden. Het boek geeft antwoord op vragen als: hoe bepaal ik welke content goed aansluit bij mijn bedrijf of merk, hoe formuleer ik de juiste kernboodschap en hoe maak ik deze nieuwswaardig?

    De PR-factor is voor iedere professional die communicatie en PR strategisch wil inzetten. "Voorbeelden uit de praktijk laten keer op keer zien dat je met interessante merkverhalen je bedrijfsreputatie versterkt", zegt Christine van der Linden. "Wij geven aan hoe je content maakt over je eigen merk die zo relevant is dat klanten en media die als vanzelf willen delen. PR is altijd en overal aanwezig. Je kunt er zelf de regie in nemen en PR succesvol inzetten om jouw bedrijf of merk te laten groeien."

    Een plan van aanpak

    Goede bedrijfscontent die trending wordt op sociale media. Die tienduizenden keren wordt geliket en zelfs redacties de moeite waard vinden. Dat is content die de reputatie van je merk een stevige boost geeft. Zelden zijn die inspanningen het resultaat van toevallige omstandigheden, veel vaker zit er een gedegen plan van aanpak achter. "In 'De PR-factor' lezen professionals hoe dat in de praktijk werkt. We hebben ontdekt dat vier elementen hierin vaak een belangrijke rol spelen: actualiteit, verrassing, aansprekende dragers en mogelijkheid tot identificatie", zegt De Barros Barbosa.

    Succesvolle voorbeelden

    Succes-cases die in het boek worden behandeld zijn onder meer het 50-jarig bestaan van Transavia, de campagne 'Wees Lief voor Elkaar' van Sesame Workshop en de spectaculaire operatie op open zee waarbij een cruiseschip op het zware ladingsschip BOKA Vanguard van Boskalis geladen is. Stuk voor stuk voorbeelden van merken die met een geregisseerde PR-aanpak veel succes oogsten. De Barros Barbosa wijst erop dat werken aan een sterke reputatie betekent dat je steeds regie houdt over je boodschap. "Het corporate message house is daarbij een handig hulpmiddel. Hierin leg je de belangrijkste boodschappen vast, inclusief een stevige onderbouwing."

    Een consistente boodschap

    Hoe formuleer ik de juiste boodschap? En waar communiceer ik deze vervolgens? Het zijn vragen als deze waarop 'De PR-factor' een antwoord geeft. "Je komt er als merk niet mee weg om weinig tot niet te communiceren, klanten pikken dat simpelweg niet. Nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen volgen elkaar bovendien in rap tempo op en die combinatie maakt het voor merken steeds moeilijker om een consistente boodschap de wereld in te slingeren. De PR- factor helpt ze daarbij", zegt Van der Linden.

    Jouw merk in de media

    Ook leren lezers hoe journalisten denken en hun nieuwsaanbod afwegen. De PR-factor is daarmee ook onmisbaar leesvoer voor marketeers en communicatieprofessionals die hun boodschap willen teruglezen in krantenkolommen en magazines, op blogs en andere nieuwssites.

    John van Schagen, BNR-journalist

    "Wij kijken naar de afzender. Wanneer er een vrij sterke commerciële boodschap achter zit, kan het een reden zijn om niks met het bericht te doen. Ik moedig dan ook aan om zeker in de eerste twee alinea’s de commerciële boodschap achterwege te laten."

    Murielle van Schaik, influencer

    "Merken staren zich wel eens blind op likes en aantallen, in plaats van op het profiel en de stijl van de influencer. Verdiep je in de influencer om te onderzoeken of de match goed is."

    © Educatieve Uitgeversgroep,
    alle rechten voorbehouden

    Design & Realisatie: Holiday Media

    live chat software