Online lesgeven

Het E+Boek 3.0 en Digiplein Premium bieden allerlei tools aan, die u als docent kunnen helpen om uw studenten op afstand les te geven en te volgen. Hieronder kunt u op de afbeelding klikken voor een impressie van het werken met het E+Boek 3.0:

Voortgang.JPG
Hieronder zullen de komende tijd meerdere instructiekaarten toegevoegd worden, zoals hoe les te geven met het E+Boek en Skype.

Klik hier voor de volledige handleiding van Digiplein.

Voorbereiden voor online lesgeven:

Registreren op Digiplein en boeklicentie activeren

Zowel docenten als leerlingen dienen zich eenmalig middels het aanmaken van een digiplein-account, te registreren op Digiplein. Na registratie ontvangen zij een e-mail, hiermee dienen zij het account te bevestigen. Een docentenaanvraag wordt gecontroleerd en indien akkoord bevonden binnen drie werkdagen omgezet naar een docentenaccount. 

Zodra het account is aangemaakt kunnen leerlingen en docenten inloggen om hun boeklicenties te activeren en van daaruit digitaal onderwijsmateriaal te raadplegen. Voordat docenten en leerlingen toegang hebben tot het digitale boek en de bijbehorende ondersteuning (docenten hebben meer inzage/rechten dan leerlingen) dient de licentie van het digitale boek geactiveerd te zijn. Voor het activeren van een boeklicentie zet je de volgende stappen: 

  1. Log in op Mijn digiplein. 
  2. Klik in het menu op 'Licentie activeren'
  3. Vul de activeercode in 
  4. Klik op 'Licentie activeren'
  5. Je vindt het boek vervolgens op 'Mijn boekenplank'

Klassenbeheer in Digiplein

  • Klas aanmaken en leerlingen uit Digiplein aan klassen koppelen via een deelcode dan wel individueel toevoegen.
  • Aanpassen van klassen, bijvoorbeeld overzetten naar een nieuw schooljaar.
  • Leerlingen toevoegen en verwijderen uit klassen.
  • Groepen aanmaken uit Digiplein-gebruikers zoals groepjes leerlingen, vaksectie docenten, overleggroepjes (ook buiten je school om).

klik hier voor een toelichting

Aan de slag

Online lesgeven met het E+Boek 3.0

Online lesgeven met het E+Boek

Alle VMBO en een groot aantal MBO-boeken voldoen al aan onze nieuwe standaard ‘E+Boeken 3.0’.
Dit zie je aan de volgende 3.0-button op de online kaft: Huiskleur ster.png

Heeft jouw boek deze button op het kaftje in digiplein, dan kan je als docent online ofwel op afstand lesgeven: instrueren, begeleiden en reageren op individuele voortgang van leerlingen.

Stappenplan om direct aan de slag te kunnen met 3.0-versie:

  1. Docenten én leerlingen dienen een account in digiplein te hebben. Voor hulp: klik hier voor een toelichting. 
  2. Docenten en leerlingen dienen het boek online geactiveerd te hebben (zie licentiecode op achterzijde kaft). Voor hulp: klik hier voor een toelichting.  
  3. Docenten dienen klassen/groepen (naam klas + boek selecteren + toevoegen leerlingen) aangemaakt te hebben in digiplein.Voor hulp: klik hier voor een toelichting.  
  4. Zodra de klas is aangemaakt en de leerlingen aan de klas zijn toegevoegd kan/kunnen:
    • de docent de leerlingen online opdrachten en instructies geven
    • de leerlingen in het boek online de opdrachten maken.
    • de docent de opdrachten online nakijken en van feedback voorzien
    • Voor hulp: klik hier voor een toelichting.

Je kan ons ook chatten, bellen, mailen. We helpen je graag op weg naar online lesgeven.

Online lesgeven met het E+Boek 2.0

Heeft jouw boek nog géén 3.0-button, dan is je boek een 2.0-versie. Dan kan je wel de stappen 1 en 2 (zie hierboven) doorlopen maar verloopt de communicatie nog niet optimaal via het digitale boek. Communicatie kan je dan het beste laten verlopen via bijvoorbeeld de digitale leeromgeving van je school.

Wens je op korte termijn een 3.0 versie van een boek, mail dan de titel van het boek naar helpdesk@uitgeversgroep.nl.

De boeken zijn we nu in een versneld tempo aan het omzetten naar 3.0. maar hieronder twee video's met toelichting op E-boeken 2.0:

  • Voor hulp: klik hier voor een videotoelichting op de werking van E-Boeken 2.0.  
  • Voor hulp: klik hier voor een videotoelichting op het 'schriftje' in E-Boeken 2.0.  

Je kan ons ook chatten, bellen, mailen. We helpen je graag op weg naar online lesgeven.

Online toetsen

Digitaal toetsen 

Ook op het gebied van digitaal toetsen willen we docenten graag ondersteunen in deze huidige situatie. Naast de opties voor het afnemen van ‘traditionele’ toetsen, willen we je wijzen op de mogelijkheden voor andere toetsvormen.

Wanneer je digitaal toetst, heb je minder zicht op wat studenten doen tijdens de toets dan in fysiek onderwijs. Je kunt er voor kiezen om de toets als open boek toets in te zetten. Daarnaast kun je via programma’s zoals Teams aan de studenten vragen om de camera aan te laten staan. Je kunt dan op afstand monitoren of de student naar het scherm kijkt. Uiteindelijk blijft de school verantwoordelijk om de juiste maatregelen te nemen en de waarde van het diploma te borgen.

De Uitgeversgroep biedt een aantal opties op het gebied van digitaal toetsen aan.

Bekijk hier de verschillende mogelijkheden: www.uitgeversgroep.nl/online-toetsen

Overige toetsvormen
Juist in deze tijd is het goed om te beseffen dat er naast traditionele toetsen met open en gesloten vragen, ook meer creatievere vormen van toetsen mogelijk zijn. Denk aan het maken van een vlog, advertentie, folder, ondernemingsplan, recept of portfolio. Het is hierbij van belang dat een student weet wat hij moet inleveren (video, tekst), aan welke criteria dit moet voldoen en waarop de student wordt beoordeeld. De praktijkopdrachten, praktijktoetsen of examenvoorbereidingsopdrachten kunnen hiervoor ingezet worden.   

 

Extra tools

Hieronder vind je extra tools, waarmee je het online lesgeven interactiever kan maken. Denk bijvoorbeeld aan e-learnings, het delen van eigen bestanden via Digiplein Premium en een aantal programma's waarmee je online les kan geven middels een video of webinar.

Tools: E-learning

Digiplein Premium: extra tools om leren flexibel te maken

Dig premium.png

Digiplein is al jarenlang onze online leeromgeving, waarop wij onze lesondersteuning aanbieden. Boek en online versterken elkaar.

Als docent heb je altijd en overal gratis toegang tot Digiplein. Naast alle lesondersteuning biedt Digiplein Premium nu ook allerlei tools, die direct geïntegreerd kunnen worden in de les.

Digiplein Premium is ontwikkeld op basis van de wensen van de docenten uit de praktijk. 

Tools: Mijn Ondersteuning

Om het lesgeven flexibeler te maken, heeft u ook de mogelijkheid om bestanden te delen/uploaden met uw studenten.

Mijn ondersteuning.png

  • Onder het tabblad ‘Ondersteuning Digiplein Premium’ vindt u de aan dit boek ‘gepinde’ leermiddelen uit Digiplein Premium.
    Deze bestanden kunt u vanuit hier delen met bijv. de leerlingen.
  • Onder het tabblad ‘Ondersteuning Eigen bestanden’ kunt u zelf bestanden of linkjes koppelen aan dit boek, zodat u het altijd als ondersteuning kunt gebruiken tijdens uw lessen.

Online lesgeven met Microsoft Teams

Hoe geef ik online les via Microsoft Teams?      microsoft teams.png

  1. Open/download de desktop app en log in.
  2. Ga naar je kalender en selecteer een tijdvak.
  3. Geef je les een naam en voeg jezelf toe als deelnemer.
  4. Sla je afspraak op.
  5. Klik je afspraak opnieuw open en kopieer de link die in de beschrijving staat.
  6. Deel je link met je studenten of leerlingen. 
  7. Op het afgesproken tijdsstip, klik zelf op de link (of de afspraak in je agenda) en start de bijeenkomst.

Online lesgeven met Zoom

Hoe geef ik online les met Zoom? Afb 1.jpg

  1. Ga naar de website van Zoom en maak een account aan.
  2. Klik op 'meeting' om een nieuwe vergadering aan te maken.
  3. Geef je meeting een titel, eventueel een omschrijving, en maak de gewenste instellingen.
    Let hierbij op dat je niet zo maar je conference call mag opnemen met oog op privacy.
  4. Deel de link van je conference call met je studenten en/of leerlingen.
  5. Start de meeting.
  6. Download het programma Zoom (wordt automatisch gevraagd).
  7. Tijdens de meeting kun je eventueel je scherm delen of aanpassingen maken in audio of video.

Online lesgeven met Skype

Hoe geef ik online les met Skype?skype-icon-5.png

  1. Ga naar de website van Skype en download het programma.
  2. Log in met je account of maak een account aan.
  3. Klik eerst op de knop 'Vergadering' om een groepsgesprek / live-verbinding met de klas te starten. 
  4. Nu zit je direct in het groep. Via de link, kun je de studenten en/of direct uitnodigen voor dit groepsgesprek.
  5. Via 'oproep starten' start u de live-verbinding.
  6. Wanneer je online lesgeeft dan kan het handig zijn, om net als in de klas, het boek op een scherm open te hebben staan.Je kiest dan voor de optie 'scherm delen'. Zodra je hierop klikt, word jouw computerscherm gedeeld.

Online lesgeven met Google Hangout

Hoe geef ik online les met Google Hangouts?Hangouts_Icon.png

  1. Ga naar je Google Agenda.
  2. Plan een afspraak in.
  3. Klik bij locatie op 'conference toevoegen'
  4. Geef je afspraak een naam en sla de afspraak op.
  5. Klik na het opslaan opnieuw op je afspraak. Er is nu een link verschenen.
  6. Deel deze link met je studenten/leerlingen. Op deze manier kunnen zij deelnemen aan de conference call.
  7. Op het moment van de les, klik zelf op de link en klik op ‘nu deelnemen’.
  8. Maak je gebruik van een presentatie, of wil je laten zien hoe ze bepaalde opdrachten kunnen uitvoeren, met de knop nu presenteren kun jij jouw beeldscherm delen. Zo kun je op de ‘normale’ manier jouw presententatie geven.
  9. Liever niet live presenteren? Je kunt vooraf ook jouw presentatie opnemen.
      • Maak een eigen afspraak in Google Agenda.
      • Neem alleen deel aan de conference.
      • Rechts onderin staan instellingen (3 verticale puntjes) en bovenin staat opnemen.
      • Neem jouw presentatie op door weer op ‘nu presenteren te klikken’.
      • De opname wordt op de Drive opgeslagen en je krijgt een mail met de opname.
      • Dit kun je delen met de leerlingen.
  10. Leerlingen kunnen ook gebruik maken van ‘chat’, als zij niet durven/ willen praten. Je kunt ook op deze manier communiceren.

Online lesgeven met Meetup Online

Meetup Online is een online streaming video-chatdienst voor afstandsonderwijs. Je kan er aan klassen/groepen lesgeven:

  • lesgeven/chatten met beeld/video met zo'n max 35
  • lesgeven/chaten met alleen chatbox (tekst/audio) zo'n maximaal 100

Tips en trucs:

  • geschikt voor 'klassikale lessen' maar dan online
  • het is streaming (deelnemers worden vooraf uitgenodigd voor een dag/tijdstip)
  • je kan als docent de les opnemen en later als link delen
  • je kan lesgeven en daarna de video-chatdient nog even open laten staan voor de deelnemers (onderling chatten)
  • je geeft les middels een middenscherm dat iedereen ziet en geschikt is voor je (up te loaden) powerpoint, wordbestand, etc.
  • het is vooral geschikt voor instructie-lessen, evaluatie/nakijklessen en mentorlesssen (gesprekken met een groep)
  • chatdient voor de chats (vragen, intructies) van alle deelnemers en jou als docent  (een soort reageren op opgestoken handen zoals in een fysieke klas)
  • chatdienst voor individuen (deelnemers kunnen ook alleen een chat opzetten met alleen jou als docent)/begeleider)

Bekijk hieronder de video-uitleg (tutorial) voor zowel deelnemers als de docent (presenter):

Online lesgeven met eigen TV-kanaal (middels software OBS en YouTube)

Je kan met gratis software ook een eigen video-les maken en delen. Er zijn twee mogelijkheden:

  • videoles maken en delen (dus geen live-streaming)
  • live streaming-les verzorgen, dus lesgeven met een soort eigen live tv-kanaal (daarna natuurlijk ook achteraf te delen)

In de instructievideo, klik hier, wordt het bovenstaande uitgelegd met de gratis software van OBS en YouTube.

Instructievideo met Microsoft PowerPoint

Instructievideo opnemen met Microsoft PowerPoint.

Met PowerPoint kun je makkelijk je eigen instructievideo’s maken. Volg de stappen hieronder om je eigen video te maken.

  1. Open een powerpointpresentatie die je wil opnemen.
  2. Klik op ‘Diavoorstelling’.
  3. Klik op ‘Diavoorstelling opnemen’.
  4. Er opent zich een nieuw scherm waar je de opname kunt starten en tussen dia’s heen en weer kunt bewegen. Start de opname en begin met je uitleg, zoals je tijdens een hoorcollege ook zou doen. Het programma neemt je stem automatisch op en voegt deze toe aan de dia’s.
  5. Stop de opname.
  6. Als je niet tevreden bent over een slide, kun je ook één slide opnieuw opnemen. De opnames op de rest van de dia’s blijft staan.
  7. Tevreden? Klik op ‘Opslaan als’.
  8. Bij bestandformat, selecteer ‘MP4’.
  9. Je PowerPoint wordt nu opgeslagen als video.

© Educatieve Uitgeversgroep,
alle rechten voorbehouden

Design & Realisatie: Holiday Media

live chat software