Online lesgeven

We geloven in de docent als regisseur van het onderwijs en het boek (papier en digitaal) als houvast voor het 'leren'. Digiplein is onze online leeromgeving. Leerlingen vinden hier hun digitale boeken en kunnen online werken, docenten hebben de beschikking over alle gewenste digitale boeken, ze kunnen de voortgang van leerlingen volgen, Test je kennis toetsen afnemen en zelf lesmateriaal samenstellen uit de Edutheek.

We hebben de digitale versie van het boek in de afgelopen jaren ontwikkeld van 'boek achter glas' tot de huidige interactieve versie waarin:

  • leerlingen opdrachten kunnen maken/delen;
  • docenten de voortgang van leerlingen kunnen inzien en aantekeningen/feedback kunnen delen;
  • docenten antwoorden op opdrachten kunnen delen met leerlingen. Digiplein Boekenplank - 2

Klik hier voor een instructie overzicht met een uitleg van de belangrijkste functies van Digiplein. 

Bekijk hieronder de instructievideo's van Digiplein. 

1. Aan de slag met Digiplein  Aan de slag met Digiplein
2. Klassenbeheer in Digiplein  Klassenbeheer in Digiplein
3. E+boek en ondersteuning  E+boek en ondersteuning
4. Test je kennis  Video volgt binnenkort.
5. Edutheek  Video volgt binnenkort. 
6. Dashboard  Video volgt binnenkort. 

Let op: Microsoft is gestopt met het ondersteunen van de browser Internet Explorer. Gebruik dus geen Internet Explorer omdat er dan geen garanties zijn op de werking van alle functies van het digitale boek. Wij raden aan om onze E+boeken te openen met bijvoorbeeld Google Chrome.

Aan de slag met online lesgeven met Digiplein en het E+boek


Online lesgeven met het E+Boek
Stappenplan om direct aan de slag te kunnen met het digitale boek. 

1. Account in Digiplein en licentie activeren
- Klik hier voor de video: Aan de slag met Digiplein


Digiplein licentie

2. In een klas deelnemen
Docenten kunnen klassen aanmaken in Digiplein. Kies hiervoor 'Klas toevoegen' in het menu 'Klassen'. Vul het formulier, selecteer het boek/de boeken die deze klas gebruikt en voeg leerlingen toe aan de klas.

Leerlingen kunnen toegevoegd worden door e-mailadressen in te voeren óf door een deelcode met de leerlingen te delen. Leerlingen voeren de deelcode in bij 'deelnemen aan klas'.

Voeg je als docent zelf de leerlingen toe door hun e-mailadressen in te voeren, dan kan dat alleen als de e-mailadressen bekend zijn in Digiplein. Een leerling moet zich dus eerst geregistreerd hebben met dat betreffende mailadres voordat hij aan een klas kan worden toegevoegd.

Klik hier voor de video: Klassenbeheer in Digiplein

Digiplein klas aanmaken

3. Zodra de klas is aangemaakt en de leerlingen aan de klas zijn toegevoegd;

  • kan de docent de leerlingen online opdrachten en instructies geven
  • kunnen de leerlingen in het boek online de opdrachten maken.
  • kan de docent de opdrachten online nakijken en van feedback voorzien
  • Voor hulp: Klik hier voor de video: Klassenbeheer in Digiplein. 

Werkwijze.JPG

Online toetsen


Digitaal toetsen 
Ook op het gebied van digitaal toetsen willen we docenten graag ondersteunen. Onlinetest.jpgNaast de opties voor het afnemen van ‘traditionele’ toetsen, willen we je wijzen op de mogelijkheden voor andere toetsvormen.

Wanneer je digitaal toetst, heb je minder zicht op wat studenten doen tijdens de toets dan in fysiek onderwijs. Je kunt er voor kiezen om de toets als open boek toets in te zetten. Daarnaast kun je via programma’s zoals Teams aan de studenten vragen om de camera aan te laten staan. Je kunt dan op afstand monitoren of de student naar het scherm kijkt. Uiteindelijk blijft de school verantwoordelijk om de juiste maatregelen te nemen en de waarde van het diploma te borgen.

De Uitgeversgroep biedt een aantal opties op het gebied van digitaal toetsen aan.
Bekijk hier de verschillende mogelijkheden: www.uitgeversgroep.nl/online-toetsen

Overige toetsvormen
Juist in deze tijd is het goed om te beseffen dat er naast traditionele toetsen met open en gesloten vragen, ook meer creatievere vormen van toetsen mogelijk zijn. Denk aan het maken van een vlog, advertentie, folder, ondernemingsplan, recept of portfolio. Het is hierbij van belang dat een student weet wat hij moet inleveren (video, tekst), aan welke criteria dit moet voldoen en waarop de student wordt beoordeeld. De praktijkopdrachten, praktijktoetsen of examenvoorbereidingsopdrachten kunnen hiervoor ingezet worden.   

 

© Educatieve Uitgeversgroep,
alle rechten voorbehouden

Design & Realisatie: Holiday Media

live chat software